בעל עסק מורשה? זה מה שאתה חייב לדעת

במדינת ישראל קיימים שני גופים גדולים שכל בעל עסק חייב להכיר – מס הכנסה ומע"מ. שני הגופים האלו גם גופים שלהם מדווחות ההכנסות השנתיות שלכם, ובהתאם אליהן מקוזזים סכומי המס והמע"מ אותם אתם נדרשים לשלם. מלבד שני אלו, קיימים כל מיני סעיפים קטנים שחשוב להכיר. ברוכים הבאים למאמר שיעשה לכם סדר: בעל עסק מורשה? זה מה שאתה חייב לדעת.

 

שולמן? מי זה שולמן?

בוודאי שמעתם בחודשים האחרונים על קבוצת שולמן שנפתחה בפייסבוק, שם התכנסו עשרות אלפי בעלי עסקים, קטנים וגדולים כאחד, שמשתפים בחוויות מניהול העסק העצמאי שלהם, בידע שחשוב לדעת ומנסים להוות חממה תומכת לכל העצמאיים במדינה.

אולם עם כל הרצון הטוב, יש דברים שצריך לקרוא באופן מסודר כדי לקבל את התמונה המלאה ולדעת את הזכויות והחובות שלכם בתור בעל עסק מורשה, ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

בעל עסק מורשה? זה מה שאתה חייב לדעת

אז אתם בוודאי יודעים שעסקאות של עסק מורשה נסגרות על סכומים שמתווסף אליהם מע"מ. המע"מ, מס ערך מוסף, עומד על 17% ועבור כל עסקה או מכירה יש להוסיף את הסכום – אותו אתם מעבירים בשלמותו אל רשות המיסים.

את סכום המע"מ ניתן לבדוק באמצעות מחשבון מעמ שבהזנה פשוטה של הפרטים יחשב עבורכם איזה סכום מתקבל מאחוז המס, ומה הערך הכולל של העסקה כולל מע"מ. העניין הזה יכול לעזור לכם לחסוך זמן ולהגיע לנתונים מדוייקים של העסקאות שאתם מבצעים.

 

ומה לגבי הוצאות?

הוצאות ששילמתם עליהן עבור העסק שלכם, יונפקו לכם על גבי חשבונית מס. את חשבונית המס תוכלו להגיש לרשות המיסים, שתחזיר לכם את מלוא סכום המע"מ ששילמתם. למעשה, בעל עסק מורשה לא מכניס מתוך סכום המע"מ אך גם לא מוציא אותו.

 

מס הכנסה – לא על המע"מ לבדו

מס הכנסה הוא גוף נוסף שלו בעל עסק מורשה צריך לשלם. בהתאם לסכום ההכנסות של העסק ינוכה אחוז המס לפי מדרגות מס ידועות מראש. ככל שבעל עסק מורשה מרוויח יותר – כך הוא משלם יותר מס.

רבים האנשים שחושבים מתוך נקודת ההנחה הזו שעדיף כבר להרוויח פחות כדי לשלם פחות מס, אבל זו הנחה מוטעית. נכון, אמנם אחוז המס שינוכה מכם עולה, אבל זה רק מעיד על ההכנסה הגבוהה שלכם, ובחישוב הכולל – עדיף להרוויח יותר ולשלם סכום מס גבוה יותר.

 

כל עצמאי חייב להיות בעל עסק מורשה?

ממש לא. אמנם קיימים מספר מקצועות שמחויבים להירשם בתור בעל עסק מורשה, מקצועות כמו אדריכלים, הנדסאים, מהנדסים, טכנאים, יועצים כמו יועצים לארגון, יועצים לניהול ועוד, רופאים, פיזיותרפיסטים, רופאי שיניים ועוד, אולם מקצועות אחרים שהכנסתם השנתית לא עולה על 100,491 ש"ח בשנה רשאיים להיות בעלי עסק פטור. בהצלחה!

כסף וחשבוניות

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא פיננסים

פטור ממס הכנסה – מהן הדרכים?

פטור ממסכ הכנסה ניתן לאנשים בעלי נכות רפואית המוכרת על ידי המדינה באחוזים מסוימים. הפטור יכול לסייע לכם מאד

מה הוא נספח א למסלקה הפנסיונית?

המסלקה הפנסיונית היא מערכת נתונים חכמה, שמטרתה לאתר עבור כל חוסך, את כספי הפנסיה שלו. בנוסף, מערכת זו מציגה

דוח שנתי למס הכנסה

הניהול המאתגר של עסק או חברה בארץ, כרוך בעיקר בהתנהלות מול רשויות המדינה בכלל ומול רשות המיסים בפרט, כאשר

החזר מס – שיטות שכדאי להכיר

דמיינו לכם שיש לכם סכומים של כסף, מפוזרים איפשהו בעולם, שהם שלכם ומגיעים לכם בזכות ולא בחסד. לא הייתם