רכב החלומות: ייבוא אישי לרכב ללא חברה מלווה

יבוא אישי לרכב

ישנן כמה סיבות מדוע אנשים בוחרים לבצע יבוא אישי לרכב שאינו נמכר בארץ.

יתכן ומדובר ברכב יוקרה או אספנות או ברכב חשמלי עם מיסוי נמוך במיוחד.

אין זה משנה באיזה רכב מדובר, אותם המעטים שמעוניינים לבצע יבוא אישי לרכב מסוג זה צריכים לדעת בפני מה עומדים. 

תלאות הביורוקרטיה הישראלית ידועים בתחומים רבים וגם כאן המדינה לא פסחה ביכולתה לתת לך, הקונה הפוטנציאלי התעסקות עם תקנות והוצאת משאבים כחלק מכך. 

אם חשקה נפשך במודל רכב שאינו מצוי בארץ יש לדעת בראש ובראשונה איזה דגם הוא העדיף לך ביותר מבין שלל היצע המכוניות העולמי.

בשלב הבא יש צורך במילוי רשימת מסמכים שכוללת תקנות רבות כמו שחרור מהמכס ועוד מספר "הפתעות" שעליכם להתכונן אליהם. 

מה מותר לי לייבא? 

יש לבדוק תחילה אם דגם הרכב אושר ליבוא ע"י מחלקת התקינה במשרד התחבורה ושלא עברו שנתיים ממועד ייצורו. ניתן לייבא את כלי הרכב תוך פרק זמן שעומד על שנה אחת וזאת במידה ואתה בעל רישיון נהיגה תקף לסוג רכב זה. 

במידה ומדובר בישראלי תושב חוזר ששהה בחו"ל עד שנתיים, התנאים מעט שונים: עליו להיות מעל גיל 17, מועד ייצור הרכב המיובא יהיה מוגבל עד 4 שנים ממועד ייצורו ויש לייבא אותו עד 9 חודשים מיום חזרתו של התושב החוזר לארץ.  

יבוא אישי לרכב – הערכת הרכב: 

לצורך חישוב המס יש צורך לבצע הערכת רכב. הערכה זו נקבעת לפי בסיס הערך המוצהר בתוספת עלויות נוספות כמו ביטוח והובלת הרכב. אך התהליך אינו נגמר כאן, במידה ומעריך הרכב ימצא שהערך המוצהר אינו סביר הוא יפסול זאת וייקבע ערך חדש בהתאם למחירון רכב חדש שקבע. 

מה יש לעשות במקרה זה? יש לשלוח תגובה בכתב תוך 30 ימים למחיר שניתן ע"י מעריך הרכב.

במידה וכל המיסים שולמו עפ"י מה שקבע מעריך המכס והופקדה ערבות בנקאית או פיקדון בגובה ההפרש שבין סכום המיסים על הערך שהוצהר בתחילה ובין הערך שנקבע ע"י המעריך, רק אז ניתן לשחרר את הרכב מפיקוח המכס. 

מחשבון יבוא אישי לרכב

איך מחושב המס על הרכב? 

המיסים שחלים על יבוא אישי לרכב הם: מס קניה, מע"מ ומכס. כל אלו מחושבים על בסיס ערכו של הרכב, שער המטבע בעת הרכישה ומה שיעור המס. אך יש לדעת את הבדלי המס בין מדינות שיש להן הסכם סחר עם מדינות ישראל ובין אלו שלא. 

הנה טבלה המפרטת את אחוזי המס בין המדינות בסדר יורד מאחוז המס הנמוך ביותר ועד הגבוה ביותר בסוגי הרכבים השונים. אחוזי המס כוללים את מס הקניה והמע"מ: 

מדינות עם הסכם מדינות ללא הסכם סוג הרכב
29% 38% רכב חשמלי
40% 50% רכב היברידי מסוג פלאג-אין
52% 62% רכב היברידי בדרגת זיהום אוויר 1-2.
101% 115% רכבי אספנות
114% 129% רכב שטח/ נוסעים/ אופנוע

נכון לשנת 2019, לרכבים שמחירם עולה על 300.000 שקלים יתווסף שיעור מס נוסף. אך בכל הקשור לרכבים המוגדרים כרכבים 'ירוקים' תתבצע הפחתת מס שמחושבת לפי דרגת זיהום האוויר.

ככל שדרגת זיהום האוויר נמוכה יותר כך סכום ההפחתה בשקלים גבוה יותר ויכול להגיע עד 16,578 שקלים בדרגת הזיהום הנמוכה ביותר (דרגה 1). לצערנו המדינה כבר אינה מכלילה את הפחתת המס הזו על רכבים היברידיים וחשמליים. 

מהם המסמכים הדרושים לשחרור הרכב? 

  1. רישיון נהיגה בתוקף
  2. חשבון מכר מקורי
  3. רשימון מקורי
  4. רישיון רכב מקורי כולל אימות המכס במדינת היצוא
  5. טופס 21 הצהרת יבואן רכב ביבוא אישי
  6. לרכבים המיובאים מארצות הברית נחוץ דו"ח CARFAX
  7. רישיון יבוא
  8. העברות מט"ח לחו"ל
  9. כתב הרשאה לסוכן
  10. רישיון נהיגה זר לעולה חדש
  11. צילום תווית הייצור 
  12. חשבון מטענים
  13. שטר מטען
  14. חשבון הובלה וביטוח
  15. טופס 139 חתום 

היתרונות ביבוא אישי:

רוב רוכשי הרכב ביבוא אישי הם לקוחות המעוניינים לבצע יבוא של רכבי יוקרה או רכבי אספנות. לטענת היבואנים, יבוא רכב אישי יכול להשתלם ללקוח בחיסכון של עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

הסדרת יבוא אישי לרכבים הוסדר בשנים האחרונות על ידי רשויות המדינה וכעת הפך לאפשרות ריאלית עבור לקוחות רבים.

לטענת החברות המלוות ביבוא אישי ההפרשים במחיר נובעים בהבדלים בשער המטבע הנמוך, אליהם מתווספים עמלות נמוכות יותר שנגבות על ידי הגורם המתווך בהשוואה לעלות יבואן הרכב שנהוגה בארץ.

ברכבים חשמליים או היברידיים ניתן לחסוך בעלות הרכב אף יותר וזאת בשל המס הירוק שמוזיל את עלותם בין 30-10 אחוזים וזאת בהשוואה לרכב רגיל שמס המדינה עליו הוא 83%. אולם הוזלה זו תקפה ללא קשר ליבוא הרכב באופן אישי. 

יתרון נוסף הוא הזמינות לדגמי רכבים שלא ניתנים לרכישה על ידי היבואן בארץ אך פופולריים בחו"ל. סיבה נוספת לרכישה ביבוא אישי היא משום שדגמי רכבים מסוימים שנמכרים בארץ על ידי היבואן לא ניתנים בחבילות וברמות גימור שונות. יבוא אישי פותר זאת עבור רוכב הרכב. 

יבוא אישי ללא חברה מלווה – ממה יש להיזהר? 

נושא יבוא אישי של רכב באופן עצמאי ללא חברה מלווה מצריך ידע וזהירות בשלבי הבאת הרכב לארץ. במידה וקיים רכב בחו"ל אותו אתם מעוניינים לרכוש עליכם לדעת מה מצבו המכני, מצב המצברים שלו, להגיע פיזית לראות את הרכב ולבצע בדיקה במכון בדיקה בחו"ל (נכון במיוחד כאשר מדובר ברכב אספנות).

יש לדעת מה עלות המיסים שיש לשלם בהתאם לשיעורי המס בישראל ולחשב את העלות הסופית של הרכב, לדוגמה: מס קניה, מס יוקרה ומע"מ. על מזמין הרכב לדעת את כל שלבי התהליך עד זמן הגעת הרכב לארץ.

יש לדעת כי גם לאחר שינוי החוק המתיר יבוא אישי של רכבים לארץ, עדיין קיימים מספר רכבים אותם לא ניתן לייבא מסיבות שונות, לפרטים נוספים לחץ כאן.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא לרכב

טיפול תקופתי לאופנוע – מה עושים בו והיכן הכי מומלץ לבצע אותו.

רוכבי האופנועים והקטנועים שביננו, בוודאי יודעים שטיפולים תקופתיים הם חשובים מאין כמותם – ואחריהם אנו מרגישים כאילו גם אנחנו

רשימת בילויים לעשירים

המצב הכלכלי שלכם השתנה לאחרונה ואתם מחפשים בילויים שמתאימים רק לאנשים עשירים? רוצים ליהנות מהחיים כמו שצריך ולבלות במקומות

טיפים להחלפת מצבר לקראת החורף של 2018

החורף המתקרב בצעדי ענק והוא מחייב תחזוקה והחלפה לעיתים של המצבר. מהם הטיפים הטובים ביותר? לירון מצברים מסביר. החלפת