מה יש לקחת בחשבון בעת בקשת חוות דעת רפואית נפשית?

בריאות נפשית

חוות דעת רפואית נפשית היא מסמך משפטי אשר חתום בידי פסיכיאטר מומחה וכולל את הערכתו לגבי התפקוד הנפשי והקוגניטיבי של הפציינט שהופנה אליו. מסמך זה יכול לשמש ככלי חשוב בשלל זירות משפטיות וועדות רפואיות, החל בקביעת אחוזי נכות נפשית ועד להערכת כשירותו לעמוד לדין. במאמר הבא נדגיש מה חשוב לקחת בחשבון בעת בקשת חוות דעת רפואית נפשית.

 

פונים אל האדם הנכון

חוות דעת רפואית נפשית, המוכרת גם בשם חוות דעת פסיכיאטרית היא מסמך משפטי חשוב ובעל משמעות רבה. במקרים מסוימים נוכחותו של מסמך מסוג זה בדיון, כמו גם איכותו, עשויים להשפיע באופן מהותי על אופי ההכרעה הסופית. לכן הדבר הראשון שצריך לקחת בחשבון בעת בקשת חוות דעת שכזאת היא שפונים אל האדם המתאים למשימה.

מי שמוכשר לתת חוות דעת רפואית נפשית הוא אך ורק פסיכיאטר מומחה. נוסף על המומחיות שצבר בשדה הרפואי, חשוב שיהיה זה אדם בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת משפטיות וממוקדת אשר קולעות לצרכי הדיון. כך למשל, אם חוות הדעת תשמש להצגת הנכות הנפשית בוועדה רפואית, אשר נוטה להיות קצרה בזמן לרוב, חשוב שהמסמך יהיה ממוקד (אך לא חסכוני בפרטים חשובים) ומסכם באופן ברור את עיקרי הדברים.

חשובים גם ההקפדה על השימוש בשפה ופורמט משפטי מתאימים. לא פחות חשוב הם יחסי האנוש של הפסיכיאטר והאווירה החיובית שהוא משרה על לקוחותיו בעת הפגישה והאבחון לצורך כתיבת חוות הדעת – זה אמנם לא בהכרח יסייע להם להשיג את מטרותיהם המשפטיות אך כן יקל על התהליך המורכב ממילא ויאפשר לו להיות יותר נעים מכפי שהוא.

 

נכנסים לכל ההיבטים

הנפש לא מתקיימת בחלל ריק, ובהתאם לכך גם נכות נפשית היא כמעט אף פעם לא רק תוצאה של כמה נוירונים בעייתיים. במוח. הרבה פעמים ישנה השפעה מכרעת גם להיבטים הסביבתיים של הפציינט – מצב משפחתי, סטטוס סוציואקונומי, היסטוריה פרטית, שימוש בחומרים ועוד. לכן חשוב לדעת שחוות דעת רפואית נפשית עשויה להתייחס גם לנושאים אלו.

כלומר, הפסיכיאטר לא ייעצר רק בגבולותיה הברורים של הנכות הנפשית ויבקש לקבל סקירה של היסטוריה רפואית, מצב סוציואקונומי וכדומה, על מנת לתת אבחון מדויק ומקיף ככל הניתן. עניין זה עשוי אולי להיתפס כפולשני מעט, אך הוא אכן הכרחי לשם כתיבת חוות דעת מדויקת שמתחשבת בכל הנתונים.

 

נעזרים בגורמים נוספים

במקרים מסוימים, פסיכיאטר לא יכול לכתוב חוות דעת רפואית משפטית לבדו וצריך להיעזר בגורמים מקצועיים נוספים על מנת להגיע לאבחון מדויק וכולל שיביא למסמך משפטי איכותי. כך למשל, ייתכן ויעלה צורך בהסתכלות של פסיכיאטר ילדים, אשר יש לו מומחיות למצבם הנפשי של ילדים, או למומחה נוירולוגי, שיש לו את הידע המתאים להבנת תפקודי המח השונים.

בריאות נפשית

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות

דפיברילטור אישי או לבניין – מה עדיף?

לצערנו, לכל אחד מאיתנו יכול לקרות אירוע לב. אמנם ככל שמתבגרים ומגיעים לגילאים מבוגרים הסיכוי עולה (כאשר לקבל אירוע

סקירה על מוצרי אקניל לטיפול בפצעונים והחלקת העור

כולם מכירים את חוק מרפי. החוק שאומר שכל מה שיכול להשתבש- משתבש. הלחם ייפול על הצד של הפרוסה שעם

איך תבחרו את בעל המקצוע הטוב ביותר בתחום הפסיכולוגיה?

בחירת בעל מקצוע טוב בתחום הפסיכולוגיה היא בחירה חשובה מאד שתשפיע על הטיפול והתהליך שתעברו. בחירה בבעל מקצוע שאינו

מדרסים – האם לעשות דרך קופת החולים או באופן פרטי?

כאשר אנו נדרשים לטיפול רפואי או לכל נושא הקשור בבריאות ובגוף שלנו, פעמים רבות עולה השאלה האם כדאי לבצע